Håll hälsan på topp i kontoret

Jobbar du idag på ett kontor? Eller sitter du ofta vid hemmakontoret? Om du ofta sitter ner vid datorn, oavsett om det är dataspel eller jobb som gäller, kan det vara en bov för hälsan. Därför är det väldigt viktigt att du anpassar ditt kontor så att du kan behålla hälsan i bra skick. Det finns några specifika saker du kan göra redan idag för att din hälsa ska hållas i schack eller till och med förbättras.

Passande skrivbord

Eftersom du troligtvis sitter ganska mycket vid ditt skrivbord är det viktigt att du har någonting som passar dig, men som även kan ha några hälsofördelar. Om du vill ha ett Laptopbord som kan gynna din hälsa kan det vara vettigt om det kan anpassas efter just det. Om det är justerbart, kan du välja att höja det ibland för att kunna stå upp. Har skrivbordet hjul kan du rulla runt det och röra dig samtidigt som du jobbar. Skulle du däremot skaffa ett knäskrivbord kan du variera positioner och platser du sitter på för att också vara i rörelse. Du kan även skaffa en laptophållare eller ett laptopställ, vilket också ger dig goda möjligheter till variation mellan sittande och stående. För att behålla hälsan bör du skaffa ett skrivbord som passar dig och dina behov. Det kan vara den avgörande skillnaden som gör att du förbränner dina dagliga kalorier eller får din dagliga dos av rörelse.

Skrivbordsstol

Förutom att du bör skaffa ett passande skrivbord, bör du även se över vad du kan ha för skrivbordsstol. Det finns mängder med möjligheter som skulle kunna gynna din hälsa även där. Du kan till exempel välja att skaffa en stol utan ryggstöd, vilket tvingar din kropp att behålla en god hållning. Du kan skaffa en så kallad skrivbordscykel, där du kan cykla samtidigt som du sitter och skriver på din dator. Ett tips kan också vara att skaffa en skrivbordsstol som inte är alltför skön tillsammans med ett justerbart skrivbord, så att du hellre står ibland. Skaffar du en skrivbordsstol och ett skrivbord som kan gynna din hälsa kommer det att ge resultat över tid.

Pauser

När du väl sitter och arbetar, eller vad du nu gör vid din dator, kan du gynnas av att ta pauser med jämna mellanrum. Först och främst orkar ändå hjärnan inte hålla fokus hur länge som helst. Sedan kommer du rent fysiskt att gynnas av att ta pauser, då du får igång din förbränning bättre av att bara ställa dig upp och gå några steg. Det som också sker är att blodcirkulationen sätts igång och blir bättre, vilket ger mer syre till hela din kropp inklusive din hjärna. Gör du dessa pauser med jämna mellanrum under hela dagen kommer det att gynna din hälsa väldigt mycket på lång sikt.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *