Ät dig stark

Kosten påverkar både människans fysiska och psykiska styrka och därför är det viktigt att se över sina matvanor. Ju mer balanserat en person äter desto mer troligt är det att han eller hon åtnjuter en god hälsa men näringslära är en hel vetenskap. Det kommer ständigt nya rön och en intressant aspekt av forskningen är hur olika födoämnen påverkar olika kroppsfunktioner och humöret.

För muskler och skelett

Om du vill ha en fysiskt stark kropp är det viktigt att du får i dig många olika ämnen, inklusive mineraler, vitaminer, proteiner, fibrer och kolhydrater. Du bör alltid ligga på din normala dagsnivå, varken under eller över då det kommer att påverka din vikt. Äter du kalciumrika livsmedel som ärtor, mejeriprodukter, spenat och broccoli hjälper du ditt skelett och förebygger benskörhet medan musklerna främjas av proteinhaltig mat som exempelvis ägg, kött och bönor. Många livsmedel innehåller ett flertal nyttoämnen och det är just därför som balansen är essentiell för en stark kropp.

Mental mat

Det du äter påverkar även din mentala styrka då hjärnan också behöver ständig näring. Studier har visat att viss mat särskilt främjar produktionen av hormoner och signalsubstanser som ger lyckokänslor medan andra kan fungera motsatt. Kost som stimulerar sinnet på ett positivt sätt är bland annat choklad, särskilt mörk, frukt och grönt liksom rött vin men alltid i måttliga mängder. Å andra sidan kan matvaror som innehåller mycket socker och vitt mjöl ha negativa påföljder och få en person att sova dåligt eller att känna sig slö och dåsig.

Ytterligare en faktor som är viktig att komma ihåg är att ångest ofta kan orsaka okontrollerat ätande, vilket i sin tur kan orsaka ännu mer ångest. Att bryta den onda cirkeln är A och O för den som vill må bättre, och det kan vara bra att söka hjälp om det känns för svårt på egen hand.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *